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Ausgewählte Werke von Reinhard Goebel

Reinhard Goebel

„Ich sehe die Zukunft der Orchestermusik des Barock in den Händen moderner Ensembles – der Fetisch „Originalinstrument“ hat ausgedient, nicht aber der profund gebildete Fachmann, der ein Orchester in die Tiefendimensionen der Kompositionen führt. Denn nicht das Instrument macht die Musik, sondern der Kopf !“ Reinhard Goebel

Als „Ikone der Alten Musik“ verehrt ihn die Süddeutsche Zeitung und als „Erleuchtung in einem Meer  von Mittelmäßigkeit“ pries ihn die New York Times. Reinhard Goebel ist auf das Repertoire des 17.  und 18. Jahrhunderts spezialisiert und ist als Vermittler der historischen Aufführungspraxis an moderne Symphonie- und Kammerorchester sowie Alte Musik Ensembles und als unversiegbare Quelle für Repertoireschätze ein weltweit gefragter Spezialist. 

 Seit Mai 2018 ist er der künstlerische Leiter der Berliner Barock Solisten, mit denen ihn eine lange künstlerische Zusammenarbeit verbindet. Die gemeinsame Neuaufnahme der Brandenburgischen Konzerte für Sony Classical (2017) mit den Berliner Barock Solisten wurde von der Presse gefeiert. Eleonore Büning dazu im SWR2: Sie ist eben so romantisch, wie die legendäre Erstaufnahme, ebenso lustvoll, stürmisch, funkelnd, rauschend. Ist noch radikaler in der Tempogebung, aber total undogmatisch, was all die alten Gretchenfragen von Besetzung und Stimmung angeht. Und geht dabei ein hübsches Stück weiter in der Phrasierung, im Schönklang, in der Transparenz des Zusammenspiels und der Ausdeutung der Klangreden.“ Die Aufnahme wurde mit dem Opus Klassik 2018 in der Kategorie „Konzerteinspielung Musik bis inklusive 18. Jahrhundert“ ausgezeichnet.

 Reinhard Goebel war Gründer und 33 Jahre lang Leiter der legendären Musica Antiqua Köln. Mit seiner Fähigkeit, als Dirigent auf einzigartige Art und Weise die Leidenschaft für Musik mit einer akribischen Quellenkenntnis zu amalgamieren, inspiriert, fesselt und polarisiert er die zeitgenössische Orchesterlandschaft. Auf die Interviewfrage, ob zu viel Wissen der Musik schaden könne, antwortete er: „Das kann nicht sein, das Wissen ist doch die Quelle der Inspiration! Das ist atemberaubend. […]  Das Wissen kann berauschen. Und das Mehr-Wissen berauscht noch mehr.“ (VAN Magazin, 2.3.2016).

 In den kommenden Saisons gastiert er unter anderem beim WDR und HR Sinfonieorchester, bei der Deutschen Radio Philharmonie Saarbrücken, beim Stuttgarter Kammerorchester, beim Budapest Festival Orchestra, bei der Tschechischen Philharmonie Prag, beim Stavanger Symphony Orchestra, bei der Tapiola Sinfonietta und beim Scottish Chamber Orchestra.

 

Reinhard Goebel

„I see the future of Baroque orchestral music in the hands of modern ensembles – the fetish of the ‘original instrument’ has had its day, but not the profoundly trained professional who guides an orchestra into the deeper dimensions of the composition. For it isn’t the instrument that makes the music, but the head!“ Reinhard Goebel

The Süddeutsche Zeitung reveres him as an ‘icon of early music’, and the New York Times applauds him as a ‘light in a sea of mediocrity’. Reinhard Goebel specialises in the repertoire of the 17th and 18th centuries; As an expounder of period performance practice for both early music ensembles and modern orchestras, and as an endless fount of knowledge about gems of the repertoire, he is a worldrenowned specialist.  In May 2018 he was named artistic director of the Berliner Barock Solisten with whom he pursued an intensive artistic collaboration for years. Their new recording of the Brandenburg Concertos for Sony Classical (2017) was acclaimed by the press. Eleonore Büning, on SWR2 radio: ‘It’s as romantic as the legendary first recording, just as sensual, stormy, sparkling, resounding. It’s more radical in its tempi, but totally undogmatic as to the old big questions of instrumentation and tuning. And it goes a good deal further in phrasing, timbre, the transparency of the musical interplay and the interpretation of the tonal language.’ The recording was awarded with the Opus Klassik 2018. Reinhard Goebel was the founder of the legendary Musica Antiqua Köln, whom he directed for 33 years. As a conductor, his unique way of amalgamating passion for music with meticulous musicological knowledge, inspires, captivates and polarises today’s orchestral scene. When asked in interview whether too much knowledge might be harmful to music, he answers, ‚That’s not possible. Knowledge is the source of all inspiration! It’s staggering. […] Knowledge intoxicates, and more knowledge is yet more intoxicating.‘ (VAN magazine, 2.3.2016). In forthcoming seasons, he is looking forward to musical encounters with the Budapest Festival Orchestra, the Czech Philharmonic Orchestra, the Scottish Chamber Orchestra, the Stavanger Symphony Orchestra, the German Radio Symphony Orchestras in Frankfurt, Cologne, Munich and Saarbrücken as well as several tours with Berliner Barock Solisten, among others. Reinhard Goebel has worked with orchestras such as Berlin Philharmonic,  Dresden Staatskappelle, Konzerthausorchester Berlin, the Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, the Berliner Barock Solisten, the German Radio Symhony Orchestras in Frankfurt, Cologne, Hanover, Munich, Leipzig and Saarbrücken, the Academy of Ancient Music  as well as the Taipei, Melbourne and Sydney Symphony Orchestras. He is principal guest conductor of the Bavarian Chamber Philharmonic in Augsburg, and in 2010 succeeded Nicolaus Harnoncourt as professor at the Salzburg Mozarteum.  CD recordings featuring Reinhard Goebel can be found on all the great labels: Deutsche Harmonia Mundi, Deutsche Grammophon, Sony BMG and Oehms Classics. In February 2008 Reinhard Goebel, along with Korean violinist Yura Lee and the Bavarian Chamber Philharmonic, was awarded the distinguished Diapason d’Or for his „Mozart in Paris“ CD, released at the Augsburg Mozart Festival in 2007 – a prize he had already received for several recordings with Musica Antiqua Köln. In spring 2010 he was presented once again with the Diapason d’Or for the newly-edited Deutsche Grammophon recording „Le Parnasse Francais“ with Musica Antiqua Köln, whose original recording from 1978 had already won him the same award. Reinhard Goebel is the recipient of the Bach-Medaille of the City of Leipzig, which was awarded to him in 2017 among other things for his pioneering and ‘irrepressible exploration of the repertoire beyond the established names’. Lübeck honoured Reinhard Goebel in 1984 with the Buxtehude Prize, as did Magdeburg in 2002 with the Telemann Prize. As early as 1980 he won the Siemens Förderpreis, and in 1997 the Nordrhein-Westfalen state award, presented in person by the future German president, Johannes Rau. In April 2007 the IMA award was conferred on him in London, and in 2015 the BBC Music Magazine chose him to appear on their list of the 20 best violinists of all time.